Poczytaj, pograj

odpocznij

W naszych obiektach znajdziecie regały z książkami a w barach możecie wypożyczyć gry planszowe: od towarzyskich, przez rodzinne, strategiczne, tylko dla dzieci lub tylko dla dorosłych.

Główny księgozbiór oraz wypożyczalnia gier mieszczą się w Hostelu Pasterkrowa. To tutaj, w Sali Kominkowej, mamy liczący ponad 500 pozycji KSIĄŻKOZBIÓR, podarowany przez tatę Maćka, czyli Pana Kazimierza Sokołowskiego. Możecie rozsiąść się wygodnie w fotelu i odpłynąć w świat literatury.

To tutaj, w Hostelu Szczelinka, znajduje się kolekcja gier planszowych, dobrana przez Magdę Bochan-Jachimek i Szymona Jachimka, którzy oprócz licznych talentów scenicznych, uwielbiają także spędzać czas nad grami a w swoim domu mają około 100 tytułów różnych wydawnictw.

Ale to nie koniec. W Hostelu znajdziecie także gry etniczne, wykonane przez Roberta Maciąga – podróżnika, fotografa, pomysłodawcę autorskich podróżniczych wartsztatów dla dzieci. 

Książkozbiór

„KSIĄŻKOZBIÓR

mojego ojca, Kazimierza Sokołowskiego.

W zbiorach mieści się ponad 500 tytułów, to tylko drobna część z tego
co Tata czytał przez całe życie, ale w związku z przeprowadzką
książki te postanowił oddać w nasze,  a właściwie – w Państwa ręce.
W domu książka zawsze była na równi z chlebem – nie można było jej wyrzucać.
Czytajcie, relaksujcie się i pamiętajcie, by przez przypadek nie zabrać książki do domu.
A jeżeli się wam zdarzy – odeślijcie proszę, aby inni też mogli poczytać.”

Maciek Sokołowski

Gry etniczne

Gry etniczne wykonane przez Roberta Maciąga znajdziecie na terenie nieruchomości Hostelu Szczelinka. Na próżno jednak będziecie poszukiwać zapakowanych w pudełko elementów. Robert zrobił dla nas stoliki, które same w sobie są grą! Niesamowite, prawda? Teraz możecie po prostu usiąść sobie z piwkiem Stolove i rozegrać emocjonującą partyjkę. A w co możecie zagrać? Poniżej lista gier i zasady każdej z nich. 

Jasyr

Jasyr to gra tatarska (mongolska), która zawędrowała do Europy wraz ze Złotą Ordą w XIII wieku.
Według legendy, Batu Khan, wnuk samego Czyngis Khana woził grę ze sobą i lubił w nią grać przed każdą bitwą. Ponoć wprawiała go w bojowy nastój i pomagała skupić się na strategii.
Gra była popularna na wschodzie Rzeczpospolitej.
[Wg niektórych wzmianek Batu Khan nauczył w nią grać Polaka – Henryka Jambora]
 
ZASADY GRY
 1. Każdy z zawodników otrzymuje 5 pionków – Łuczników i ustawia ich w pierwszym rzędzie planszy.
2. Zawodnicy wykonują ruchy naprzemienne przesuwając Łuczników, po liniach, na kolejne pole.
3. Jeżeli pole jest zajęte przez przeciwnika jego Łucznik zostaje zbity.
4. Jeżeli Łucznik zbijającego, zbija po raz pierwszy awansuje do stopnia Łucznika Doświadczonego. [obraca się jego pionek na drugą, specjalnie oznaczoną stronę]
5. Łucznik Doświadczony porusza się po planszy jak Łucznik Szeregowy i tak samo zbija i jest zbijany. Jedyna różnica w Łucznikach polega na tym, że zbity Szeregowy schodzi z planszy na zawsze a Łucznik Doświadczony powraca na planszę jako Szeregowy. Powraca na wybrane przez gracza pole na linii startu, ale i w dowolnym momencie!
6. Po zdobyciu łucznika przeciwnika zdegradowany Doświadczony powraca do utraconego stopnia.
6. Ruchy wykonuje się tylko do przodu lub w bok. Nie wolno wykonywać ruchów do tyłu.
7. Jeśli łucznik dotrze do bazy przeciwnika już tam pozostaje
8. Zbijanie NIE JEST obowiązkowe.
 
GRA KOŃCZY SIĘ GDY:
1. Wszyscy żyjący Łucznicy docierają do bazy przeciwnika
2. Przeciwnik traci wszystkich łuczników
 
UWAGA
Plansza jest asymetryczna i należy rozegrać więcej niż jedną partię by rozgrywka była sprawiedliwa.
 
Gra Jasyr bardzo przypomina grę Jarmo, ale różni się od niej kilkoma drobiazgami:
1. Centralne pole nie jest połączone poziomą linią
2. Można wykonywać ruchy do tyłu
3. Każdy pionek może wrócić na planszę, ale dopiero, gdy Łucznik Doświadczony dotrze do bazy przeciwnika
 

Alquerque

Alquerque lub Quirkat to tradycyjna gra planszowa wywodząca się z kultury arabskiej. Gra, japrawdopodobniej, dała początek dzisiejszym warcabom. Po raz pierwszy została wspomnianapod nazwą El Quirkat w arabskiej pieśni Kitab Al-Aghani około 950 r.n.e.

ZASADY GRY
1. Każdy otrzymuje po 12 pionków i ustawia je na skrzyżowaniach lini po stojej stronie planszy.
2. Przed rozpoczęciem gry, jedyne puste pole to pole na samym srodku planszy.
3. Wykonując ruchy naprzemienne gracze zbijają pionki przeciwnika (tak jak w warcabach – przeskaując nad pionkiem na pole za nim, które musi być wolne.
4. Jeżeli ustawienie pionków na to pozwala można zbić kilka pionków skacząć w różnych kierunkach.
5. Bicia są obowiązkowe a poruszać się można we wszystkich kierunkach.
6. Przegrywa ten kto straci wszystkie pionki lub się podda.

Halatfl

Islandzka gra Halatafl rozpowszechniła się po średniowiecznej Europie w XIV wieku, docierając najpierw do Wielkiej Brytanii, gdzie zmieniono jej nazwę na „Gęsi i Lis”

ZASADY GRY
1. Zawodnik grający Gęśmi ustawia 13 pionków po swojej stronie planszy, na skrzyzowaniach linii.
2. Zawodnik grający Lisem ustawia 1 pionek samym na środku planszy (wariant A) lub na samym dole planszy, po środku lini końcowej (wariant B)
3. Zadaniem Lisa jest zbicie co najmniej 8 Gęsi. Zbija się jak w warcabach, w każdym kierunku. Lis może zbić więcej niż jedną Gęś jeśli pozwala na to ich ustawianie.
4. Zbicie 8 Gęsi uniemożliwia im wygranie i dalsza gra nie ma sensu.
5. Zadaniem Gęsi jest zablokowanie Lisa tak by nie mógł wykonać ruchu.
6. W wariancie otwarcia A, Gęsi poruszają się tylko do przodu i na boki. W wariancie B – Gęsi mogą poruszać się także po skosie. W obu wariantach Gęsi NIE MOGĄ poruszać się do tyłu.

pozostańmy w kontakcie

jeśli chcecie uzyskać więcej informacji odnośnie obiektu Schronisko PTTK Pasterka albo dokonać rezerwacji, skontaktujcie się z nami mailowo.